Derfor kører nye biler ikke så langt på literen

Nye biler skal fremover have målt brændstofforbruget efter den nye brændstofnorm WLTP, som erstatter den gamle NEDC-norm. Ændringen betyder, at de officielle tal bliver dårligere, men samtidig tættere på virkeligheden.

En ny EU-test af nye biler trådte i kraft den 1. september 2018. Den nye norms akronym er WLTP, som står for Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure.

Den gamle EU-norm hed NEDC (New European Driving Cycle). Den nye testmetode måler bilerne på en betydelig mere realistisk facon.

For det første er brug af optimerede prototyper med eksempelvis særlig letløbsolie, tildækning af sprækker og huller og ekstra højt dæktryk ikke længere tilladt.

For det andet er selve ’testkørslen’ på rullefeltet mere krævende. Bilerne testes ved højere fart, lavere temperatur, kraftigere accelerationer og mindre tomgangstid.

Sådan er forskellen (bl.a.) på den gamle NEDC-test (grøn) og den nye WLTP-test (blå). Den nye kræver kraftigere accelerationer, højere topfart, mindre stilstand og tager betydelig længere tid at gennemføre.

Fra NEDC til WLTP
Den nye testcyklus efter WLTP-normen betyder bl.a. disse stramninger:

* Tophastigheden er højere (hævet fra 120 til 131 km/t.)

* Gennemsnitsfarten er højere (fra 34 til 46,5 km/t.)

* Kraftigere accelerationer

* Længere varighed (fra 20 til 30 minutter)

* Større bredde i kørselsmønster

* Mindre tomgangstid (fra 25 pct. til 13 pct.)

* Mere realistisk udetemperatur (fra 20-30 grader til 23 grader. Forbruget ved de 23 grader omregnes efterfølgende til 14 grader. 

 Tilsammen betyder det større forbrug/højere CO2-udledning i testen og kortere på literen.

Honda Civic med dieselmotor er blandt de første biler, der er godkendt efter den nye norm. Her falder brændstoføkonomien fra 28,6 til 21,3 km pr. liter. En forværring på 25 procent.

Opel Insignia er et andet eksempel. Opel har målt bilen efter begge metoder. Versionen med 110 hestes dieselmotor (1.6 CDTI Ecotec) har hidtil kørt 25,0 km pr. liter. Fremover hedder det 16,9-26,3 km pr. liter.

20-30 CO2-værdier
En anden konsekvens af de nye regler er nemlig (fra september 2018), at hver eneste undervariant får sit eget forbrugstal. Nu er det ikke kun større ting som automatgear og hjulstørrelse, der skiller. Vægten af for eksempel et soltag kan give et særskilt forbrugstal. Og dermed kommer der indirekte en ekstra afgift på soltaget.

Opel anslår således, at hver motorvariant kan have 20-30 CO2-værdier.

De to modeller, Civic og Insignia, er ikke nødvendigvis repræsentative, men det anslås fra EU, at det officielle tal i gennemsnit bliver 21 procent dårligere. For den danske bilpark vil det være ca. 28 procent, viser beregninger, som De Danske Bilimportører har fået foretaget.

Almindelige hybrider, først og fremmest Toyotaer, vil få forværret deres forbrug med i gennemsnit 33 procent.

Trods stramningerne vurderer FDM, at mange bilister også i fremtiden vil have svært ved at nå op på det, normen siger, om end forskellen til den virkelige verden vil være mindre.

Seneste nyheder
Husk at booke tid til hjulskifte i god tid!
03-04-2024

Når foråret banker på døren med en kraftigere sol og højere temperaturer, er det tid til at få somme…

Læs mere
Vi servicerer også fabriksnye biler
27-02-2024

Har du købt ny bil med fabriksgaranti, så kan du fortsat benytte dit velkendte værksted til service.…

Læs mere
Husk at tænde din baglygter!
12-01-2024

En tur gennem vejnettet i vinterhalvåret afslører, at mange enten ikke husker at tænde baglygterne,…

Læs mere